Akşam Namazının Vakti ile İlgili Hadisler

Akşam namazının vakti ne zaman başlar ve biter? Akşam namazının vakti ile ilgili hadisler…

Enes bin Mâlik radıyallahu anhdan şöyle dediği rivâyet edilmiştir:

Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellemle akşam namazını kılar, sonra ok atardık, içimizden biri okun düştüğü yeri görürdü. (Ebû Dâvûd, Salât, 6/416; Buharî, Kitâb’ul-Mevâkıt, b. 17, n. 521, s. 140, c. 1; Müslim, Kitâb’us-Salât, b. 38, n. 637, s. 444, c. 1; İbn-i Mâce, Kitâb’us-Salât, b. 7, n. 687, s. 224, c. 1)

Hadisin Açıklaması

Nebil: Arapların kuşandığı ok demektir. Bu hadis-i şerif Akşam namazını güneş batar batmaz ortalık kararmadan kılmak gerektiğini ifade eder.

*

Seleme bin el-Ekva radıyallahu anhdan:

Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem akşam namazını güneşin üst kenarı kaybolup battığı anda kıldırırdı. (Ebû Dâvûd, Salât, 6/417; Buharî, Kitâb’ul-Mevâkıt, b. 17, s. 140, c. 1; Müslim, b. 38, n. 636, s. 441, c. 1; Tirmizî, Ebvâb’ut-Salât, b. 122, 164, s. 304, c. 1; İbn-i Mâce, Kitâb’us-Salât, b. 7, n. 688, s. 225, c. 1)

Hacip: Kaş demektir. Burada güneşin üst kenarı anlamınadır.

*

Mersed bin Abdullah radıyallahu anhdan, Ebû Eyyüp radıyallahu anh gazi olarak yanımıza geldi. Ukbe bin Âmr da o zaman Mısır’da vali bulunuyordu. Ukbe akşam namazını vaktinde kılmamış, onu kılıyordu. Ebû Eyyüp ona kalkıp ey Ukbe namazı neden bu vakte bıraktın, dedi. Ukbe:

– Meşgul idik (işimiz vardı) cevabını verdi. Ebû Eyyüp ona:

Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellemin, “ümmetim aksam namazını yıldızların doğup birbirine karışmasına bırakmadıkça hayırda veya sünnet üzere devam edecekler,” buyurduğunu işitmedin mi? Dedi. (Ebû Dâvûd, Salât, 6/418)

Hadisin Açıklaması

Fıtrat: Yaratılış, sünnet ve İslam manâlarına gelir. Burada sünnet manasınadır.

İştibâkunnücüm: Yıldızların görünüp parlak ye zayıf ışıklı olanların birbirine karışması demektir. Yıldızların bu tavrı akşam namazının son vaktinde olur. Akşamı ilk vaktinde kılmak müstehaptır. İmâm-ı Azam’a göre, yıldızların parlamasına kadar akşamı tehir etmek mekruhtur. (Bezlül-Mechud, c. 3, s. 213)

Kaynak: İbrahim Koçaşlı, Sünen-i Ebî Davud ve Tercemesi, Erkam Yayınları

İslam ve İhsan

AKŞAM NAMAZI VAKTİ NE ZAMAN GİRER, NE ZAMAN ÇIKAR?

Akşam Namazı Vakti Ne Zaman Girer, Ne Zaman Çıkar?

KUR’AN VE SÜNNETE GÖRE NAMAZ VAKİTLERİ

Kur’an ve Sünnete Göre Namaz Vakitleri

NAMAZ VAKİTLERİ İLE İLGİLİ HADİSLER

Namaz Vakitleri ile İlgili Hadisler

PAYLAŞ:                

YORUMLAR

İlk yorumu yapan siz olun!

Yorum Ekle

İslam ve İhsan

İslam, Hz. Adem’den Peygamber Efendimize (s.a.v) gönderilen tüm dinlerin ortak adıdır. Bu gerçeği ifâde için Kur’ân-ı Kerîm’de: “Allâh katında dîn İslâm’dır …” (Âl-i İmrân, 19) buyurulmaktadır. Bu hakîkat, bir başka âyet-i kerîmede şöyle buyurulur: “Kim İslâm’dan başka bir dîn ararsa bilsin ki, ondan (böyle bir dîn) aslâ kabul edilmeyecek ve o âhırette de zarar edenlerden olacaktır.” (Âl-i İmrân, 85)

...

Peygamber Efendimiz (s.a.v) Cibril hadisinde “İslam Nedir?” sorusuna “–İslâm, Allah’tan başka ilâh olmadığına ve Muhammed’in Allah’ın Rasûlü olduğuna şehâdet etmen, namazı dosdoğru kılman, zekâtı vermen, Ramazan orucunu tutman, yoluna güç yetirip imkân bulduğun zaman Kâ’be’yi ziyâret (hac) etmendir” buyurdular.

“İman Nedir?” sorusuna “–Allah’a, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine, âhiret gününe inanmandır. Yine kadere, hayrına ve şerrine îmân etmendir” buyurdular.

İhsan Nedir? Rasûlullah Efendimiz (s.a.v): “–İhsân, Allah’a, onu görüyormuşsun gibi kulluk etmendir. Sen onu görmüyorsan da O seni mutlaka görüyor” buyurdular. (Müslim, Îmân 1, 5. Buhârî, Îmân 37; Tirmizi Îmân 4; Ebû Dâvûd, Sünnet 16)

Kuran-ı Kerim, Peygamber Efendimize (s.a.v) gönderilen ilahi kitapların sonuncusudur. İlahi emirleri barındıran Kuran ve beraberinde Efendimizin (s.a.v) sünneti tüm Müslümanlar için yol gösterici rehberdir.

Tüm insanlığa rahmet olarak gönderilen örnek şahsiyet Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed Mustafa (s.a.v) 23 senelik nebevi hayatında bizlere Kuran ve Sünneti miras olarak bırakmıştır. Nitekim hadis-i şerifte buyrulur: “Size iki şey bırakıyorum, onlara sımsıkı sarıldığınız sürece yolunuzu asla şaşırmazsınız. Bunlar; Allah’ın kitabı ve Peygamberinin sünnetidir.” (Muvatta’, Kader, 3.)

Tasavvuf; Cenâb-ı Hakkʼı kalben tanıyabilme sanatıdır. Tasavvuf; “îmân”ı “ihsân” gibi muhteşem ve muazzam bir ufka taşımanın diğer adıdır. Tasavvuf’i yola girmekten gaye istikamet üzere yaşayabilmektir. İstikâmet ise, Kitap ve Sünnet’e sımsıkı sarılmak, ilâhî ve nebevî tâlimatları kalbî derinlikle idrâk edip onları hayatın her safhasında vecd içinde yaşayabilmektir.

Dua, Allah Teâlâ ile irtibatta bulunmak; O’na gönülden yönelmek, meramını vâsıta kullanmadan arz etmek demektir. Hadisi şerifte "Bir şey istediğin vakit Allah'tan iste! Yardım dilediğin vakit Allah'tan dile!" buyrulmuştur. (Ahmed b. Hanbel, Müsned, 1/307)

Zikir, bütün tasavvufi terbiye yollarında nebevi bir üsul ve emanet olarak devam edegelmiştir. “…Bilesiniz ki kalpler ancak Allâh’ı zikretmekle huzur bulur.” (er-Ra‘d, 28) Zikir, açık veya gizli şekillerde, belirli adetlerde, farklı tertiplerde yapılan önemli bir esastır. Zikir, hatırlamaktır. Allah'ı hatırlamak farklı şekillerde olabilir. Kur'an okumak, dua etmek, istiğfar etmek, tefekkür etmek, "elhamdülillah" demek, şükretmek zikirdir.

İlim ve hâl kelimelerinden oluşmuş bir isim tamlaması olan ilmihal (ilm-i hâl) sözlükte "durum bilgisi" demektir. Bütün müslümanların dinî bilgi ve uygulama bakımından ihtiyaç duyduğu, bir bakıma müslüman olmanın ve müslümanlığın icaplarını yerine getirmenin ön şartı durumundaki fıkhi temel bilgiler ilmihal diye anılmıştır.

İslam ve İhsan web sitesinde İslam, İman, İbadet, Kuranımız, Peygamberimiz, Tasavvuf, Dualar ve Zikirler, İlmihal, Fıkıh, Hadis ve vb. konularda  güvenilir kaynaklardan bilgiye ulaşabilirsiniz.