Neyi Bekliyoruz?

Hani meşhurdur yıpranan ve yorulan bir yapıyı elden geçirip tazeleyen kuruluşlar; yapının girişine büyükçe bir resim asarlar. Önceki hali/sonraki hali. Yani bu yapıyı şu vaziyetteyken bu vaziyete getirdik. Biz de Ramazan’dan önceki mânevî hayatımızın, nefsimizin bir resmini koysak bir tarafa, diğer tarafa da sonrasının. Karşılaştırsak; İşte Ramazan ayından önceki ibadetlerimiz, işte sonrası. Neler değişmiş mesela bir baksak...

"İman edenlerin Allah’ın zikri ve onun katından inen hak sözler ile kalplerinin ürpereceği zaman daha gelmedi mi?” (Hadid, 16)

Minarelerden toplandı mahyâlar.

Müezzinler, mevlîdhanlar, elve­dâ­larla uğurladılar azîz misâfiri. -Elvedâ! Ya şehri mübârek elveda!-

Şevval hilâli göründü, şeytanların zincirleri çözüldü.

İhtiyarlarımızın sakalını ninelerimizin yaşmağını ıslattı firâk gözyaşları.

Küçüklerimiz unutulmaz hatıralar derdiler mübârek mevsimden; kimi ufaklıklar ilk kez mânâ iklimine dokundu. İlk defa tam oruç tutanlar, tekne orucu tutanlar, teravihte uyuklayanlar, sahurlarda sendeleye sendeleye kaşık sallayanlar. İftar vaktini ırak görüp bir bardak su için, pideden bir parça koparabilmek için anne-babasından taviz koparmaya çalışanlar ve daha niceleri…

Ramazanı ilk kez beraber ağırladı bazı çiftler, beraber son Ramazanlarını geçirdi bazıları.

Bin bir farklı, nurlu, tabloyu arkasında bırakarak çekildi iklimimizden, Şehr-i Ramazan.

Şimdi vakit muhasebe vakti.

RAMAZAN BİZİ NE KADAR YENİLEDİ?

Hesap günü gelmeden, o günde işimizin kolaylaşması için, kendimizi hesaba çekme vakti.

Üzerinden rahmet, mağfiret, merhamet yüklü bir Ramazan geçmiş, mü’min gönlünü tartma vakti.

Hani meşhurdur yıpranan ve yorulan bir yapıyı elden geçirip tazeleyen kuruluşlar; yapının girişine büyükçe bir resim asarlar. Önceki hali/sonraki hali. Yani bu yapıyı şu vaziyetteyken bu vaziyete getirdik.

Biz de Ramazan’dan önceki mânevî hayatımızın, nefsimizin bir resmini koysak bir tarafa, diğer tarafa da sonrasının.

Karşılaştırsak;

İşte Ramazan ayından önceki ibadetlerimiz, işte sonrası.

İşte Ramazan’dan önceki nefsimiz, işte sonrası.

İşte Ramazan’dan önceki gönlümüz, merhametimiz, sabrımız, işte sonrası.

Neler değişmiş mesela bir baksak.

İbadetlerimizin kırık, döküklerini onarabilmiş miyiz?

Bir baksak namazımıza dirilik gelmiş mi?

Kur’an-ı Kerim’le muhabbetimiz artmış mı mesela bir baksak?

Peygamberimiz sallâllâhu aleyhi ve sellem’e kalben, kavlen, amelen yakınlaşabilmiş miyiz bir baksak?

Nefsimizin semâvi ülkelere bakan ulvî tarafı imâr ve ihyâ olmuş mu?

Nefsimizin esfel-i safiline bakan, sûfli tarafının kafası, gözü yarılmış mı? Pes etmiş mi?

Gönlümüz yufkalaşmış mı?

Sabrı öğrenmiş miyiz?

Bir baksak yağ bağlamış vicdanımızda kıpırdanma var mı?

Bir baksak Ramazan kurnasında yunup, arınabilmiş miyiz?

Yüz akıyla, utanmadan sıkılmadan bayramı, bayramca kutlayalım öyleyse.

Olumlu cevaplar veremiyorsak bu sorulara, cevaplarken yanağımız kızarıyorsa, yutkunuyorsak,

Zincirinden boşanır boşanmaz; üzerimize hücum edince bizi bıraktığı gibi buluyorsa şeytan, derin bir oh çekiyorsa;

Haram ayların bitişiyle kardeşinin üzerine üşüşüveren cahiliye insanı gibi, yapışıveriyorsak kardeşimizin yakasına, Ramazan hürmetine ara verdiğimiz küslüğümüze devam ediyorsak,

Kesildiği yerden devam ediyorsa gıybet meclislerimiz, çekiştiriyorsak;

Zan hastalığımız, kibir, ucub hastalığımız tedâvi olmamışsa;

RAMAZAN'IN FARKI HAYATIMIZA NE KADAR YANSIDI?

Bizim caddemizde, sokağımızda gezinmemiş;  bizim gökyüzümüze bakmamış, yağmurumuzda ıslanmamış, iklimimizden ancak kuşbakışı haberdar olanlar gibi, ibadetlerini, dualarını, sabırlarını, merhametlerini ramazanla sınırlandıranlar gibi;

Camilerimizi ıssız, tenha bırakıyorsak Şehr-i Ramazan’ın gidişiyle,

Kuran-ı Kerimler’i kaldırıyorsak tozlu raflara,

Sanki öyle ibadetlerle yoğunlaştırılmış, nefsi emarenin üzerine alabildiğince yüklendiğimiz bir mevsimi hiç yaşamamışçasına, o gelmeden önce olduğumuz yerden devam ediyorsak;

Velhasıl Ramazan bir farklılığa, bir değişime, bir yenilenmeye zemin olmamışsa hayatımız da;

Bir duralım orda.

Bir soralım kendimize.

Neyi bekliyoruz?

Hadi teravihleriyle, mukabeleleri, iftarları, sahurlarıyla, orucuyla, tasfîye ve tezkîyesiyle mü’min’in iç dünyasını tanzim edebilecek, dağınıklığını giderebilecek;

Arzu edilen mü’min fotoğrafına yakışmayan kini, hasedi, koğuşturmayı vb. diğer tüm muzır hisleri ve fiilleri budayabilecek en önemli fırsat, Şehr-i Ramazan fırsatını kaçırdık;

Neyi bekliyoruz peki?

Uyanmak için, değişmek için, tövbe etmek, sımsıkı hakka sarılmak için neyi bekliyoruz?

Ramazanda kırılmayacaksa beli nefsi emaremizin ne zaman kırılacak?

Kaç Ramazanı daha ıskalayacağız, kaç teravih, kaç sahur, kaç iftar, kaç oruç buz tutmuş gönlümüzü ısıtmayacak?

Kaç Ramazan kervanına daha yetişemeyeceğiz?

Daha neyi bekliyoruz?

Ramazan’ın dışına çıkıp genişletelim biraz çerçeveyi…

Kaç ayet okunacak üzerimize, kaç vakit namaz geçecek samimi bir şekilde yönelmemiz için Rabbimize?

Kaç cenazeye daha tanık olacağız, kaç hastalık, kaç musibet, kaç bela daha lazım kendimize gelmek için?

Bir sonraki vakit namazı, fırsat değil mi?

Önümüzdeki fedakârlık mevsimi Kurban, fırsat değil mi?

Katıldığımız sohbetler, dinlediğimiz vaazlar, fırsat değil mi?

Daha neyi bekliyoruz?

Gençler fuhuş, alkol, uyuşturucu, gayesizlik girdabında can çekişsin,

Toplumun ahlâkı dinamitlensin,

Ölümler sıradanlaşsın,

Aile kurumu erozyona uğrasın,

İçtimai hayatı edep ve rikkat terk etsin,

Biz bekleyelim öyle mi?

Başımızı kaldırsak Suriye’den yükselen dumanı göreceğiz,

Yine de biz bekleyelim öyle mi?

Orada olamadığımız için dedelerimizin kanının hala sıcak olduğu Balkanlar, Kırım, Kafkasya, Türkistan günden güne kaybetsin kutsallarını,

Afrika’nın falan falan kabilesi, falan falan totemi için on genci kurban etsin, başka bir kabileye savaş açsın; kan dökülsün,

Avrupa maddeye hapsolup, tüm mânevî değerleri inkâr ederek inançsızlık kasırgalarında savrulsun;

Biz de bekleyelim öyle mi?

Önce olmak, sonra oldurmak için bekleyelim öyle mi?

Ramazan bizi kendimize getirmesin, Kurban getirmesin, tilâvet edilsin ayet-i kerimeler yüreğimiz titremesin, namazlar geçsin, mübarek geceler geçsin;

Biz bekleyelim öyle mi?

Yetimler başının okşanması için beklesin,

Birileri bir lokma ekmek beklesin,

Birileri bir kuyunun açılması için beklesin;

Biz de birbirimizle uğraşalım öyle mi?

Harekete geçmek için, aksiyon için hep bir sonrasını bekleyelim öyle mi?

Beklemek, Kuran’ı Kerim’in insan tefekkürüne ondan bin bir ilaç üretmesi için, bin bir virüslü bir kadavra olarak sunulan Beni İsrail’in tipik özelliği. Sofra bekler, peygamberle rabbini savaşa gönderir(!)bekler, buzağıyı kesmez bekler, soğan bekler, sarımsak, mercimek bekler. Bahaneler üretir bekler.

Kıssalardan dersimizi almayıp bekleyelim, bahaneler üretelim öyle mi?

Genciz diyelim,

Yarın mutlaka değişeceğiz, müsaade diyelim,

Bir dahaki Ramazan, bir dahaki Kadir, bir dahaki kurban diyelim,

Bekleyelim öyle mi?

“Erteleyenler helak oldu” diyor Rasûl’u zişan sallâlâhu aleyhi ve sellem.

Kaynak: İbrahim Bozbeşparmak, Altınoluk Dergisi, 377. Sayı

İslam ve İhsan

PAYLAŞ:                

YORUMLAR

İlk yorumu yapan siz olun!

Yorum Ekle

İslam ve İhsan

İslam, Hz. Adem’den Peygamber Efendimize (s.a.v) gönderilen tüm dinlerin ortak adıdır. Bu gerçeği ifâde için Kur’ân-ı Kerîm’de: “Allâh katında dîn İslâm’dır …” (Âl-i İmrân, 19) buyurulmaktadır. Bu hakîkat, bir başka âyet-i kerîmede şöyle buyurulur: “Kim İslâm’dan başka bir dîn ararsa bilsin ki, ondan (böyle bir dîn) aslâ kabul edilmeyecek ve o âhırette de zarar edenlerden olacaktır.” (Âl-i İmrân, 85)

...

Peygamber Efendimiz (s.a.v) Cibril hadisinde “İslam Nedir?” sorusuna “–İslâm, Allah’tan başka ilâh olmadığına ve Muhammed’in Allah’ın Rasûlü olduğuna şehâdet etmen, namazı dosdoğru kılman, zekâtı vermen, Ramazan orucunu tutman, yoluna güç yetirip imkân bulduğun zaman Kâ’be’yi ziyâret (hac) etmendir” buyurdular.

“İman Nedir?” sorusuna “–Allah’a, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine, âhiret gününe inanmandır. Yine kadere, hayrına ve şerrine îmân etmendir” buyurdular.

İhsan Nedir? Rasûlullah Efendimiz (s.a.v): “–İhsân, Allah’a, onu görüyormuşsun gibi kulluk etmendir. Sen onu görmüyorsan da O seni mutlaka görüyor” buyurdular. (Müslim, Îmân 1, 5. Buhârî, Îmân 37; Tirmizi Îmân 4; Ebû Dâvûd, Sünnet 16)

Kuran-ı Kerim, Peygamber Efendimize (s.a.v) gönderilen ilahi kitapların sonuncusudur. İlahi emirleri barındıran Kuran ve beraberinde Efendimizin (s.a.v) sünneti tüm Müslümanlar için yol gösterici rehberdir.

Tüm insanlığa rahmet olarak gönderilen örnek şahsiyet Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed Mustafa (s.a.v) 23 senelik nebevi hayatında bizlere Kuran ve Sünneti miras olarak bırakmıştır. Nitekim hadis-i şerifte buyrulur: “Size iki şey bırakıyorum, onlara sımsıkı sarıldığınız sürece yolunuzu asla şaşırmazsınız. Bunlar; Allah’ın kitabı ve Peygamberinin sünnetidir.” (Muvatta’, Kader, 3.)

Tasavvuf; Cenâb-ı Hakkʼı kalben tanıyabilme sanatıdır. Tasavvuf; “îmân”ı “ihsân” gibi muhteşem ve muazzam bir ufka taşımanın diğer adıdır. Tasavvuf’i yola girmekten gaye istikamet üzere yaşayabilmektir. İstikâmet ise, Kitap ve Sünnet’e sımsıkı sarılmak, ilâhî ve nebevî tâlimatları kalbî derinlikle idrâk edip onları hayatın her safhasında vecd içinde yaşayabilmektir.

Dua, Allah Teâlâ ile irtibatta bulunmak; O’na gönülden yönelmek, meramını vâsıta kullanmadan arz etmek demektir. Hadisi şerifte "Bir şey istediğin vakit Allah'tan iste! Yardım dilediğin vakit Allah'tan dile!" buyrulmuştur. (Ahmed b. Hanbel, Müsned, 1/307)

Zikir, bütün tasavvufi terbiye yollarında nebevi bir üsul ve emanet olarak devam edegelmiştir. “…Bilesiniz ki kalpler ancak Allâh’ı zikretmekle huzur bulur.” (er-Ra‘d, 28) Zikir, açık veya gizli şekillerde, belirli adetlerde, farklı tertiplerde yapılan önemli bir esastır. Zikir, hatırlamaktır. Allah'ı hatırlamak farklı şekillerde olabilir. Kur'an okumak, dua etmek, istiğfar etmek, tefekkür etmek, "elhamdülillah" demek, şükretmek zikirdir.

İlim ve hâl kelimelerinden oluşmuş bir isim tamlaması olan ilmihal (ilm-i hâl) sözlükte "durum bilgisi" demektir. Bütün müslümanların dinî bilgi ve uygulama bakımından ihtiyaç duyduğu, bir bakıma müslüman olmanın ve müslümanlığın icaplarını yerine getirmenin ön şartı durumundaki fıkhi temel bilgiler ilmihal diye anılmıştır.

İslam ve İhsan web sitesinde İslam, İman, İbadet, Kuranımız, Peygamberimiz, Tasavvuf, Dualar ve Zikirler, İlmihal, Fıkıh, Hadis ve vb. konularda  güvenilir kaynaklardan bilgiye ulaşabilirsiniz.