Elbiseye Bulaşan Necasetin Hükmü ile İlgili Hadisler
Kurumuş necasetin elbiseye dokunması ile elbise kirlenmiş olur mu? Elbiseye bulaşan necasetin hükmü ile ilgili hadisler
İbrahim bin Abdurrahman bin Avf’ın, Ümmü Veledi radıyallahu anha’dan, ben öyle bir kadınım ki, elbisemin eteği uzun, pis yerlerde yürürüm, elbisemin eteğini ne yapayım, dedi. Ümmü Seleme radıyallahu anha, Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem:
“Pislikten sonra gelen temiz yer, eteğini temizler,” cevabını verdi, dedi. (Ebû Dâvûd, Taharet, 140/383; Tirmizî, Kitâb’ut-Tahâret, b. 109, n. 143, s. 266, c. 2; İbn-i Mâce, Kitâb’ut-Tahâret, b. 79, n. 531, s. 177, c. 1)
Hadisin Açıklaması
Bu hadiste bildirilen pis yerlerin kuru yerler olduğu anlaşılır. Entarinin eteğine kuru pislik dokunur, sonra da aynı etek temiz toprağa sürülürse temizleneceği bildiriliyor. Yaş pislik entariye dokunursa onu Ancak su ile temizlemek mümkün olur. Fakat bir sonra gelecek hadiste, yerlerin yaşlığından dolayı pisliğin eteğe bulaşacağı soruluyor. Pis yerlerde pislik toprağa karışır, yol çamuru hükmüne girerek, elbiseye bulaşır, sonra temiz yerlere sürünerek, pis çamurun yerini temiz çamurlar alırsa, oğuşturmakla temizlenebilir. Fakat elbiseye bizzat pisliğin kendisi bulaşırsa onu ancak su temizler. Meste bulaşan pislik, Hanefî ve Mâlikilere göre oğuşturmakla temizlenebilir. (Maalim-üs-Sünne, c, 1, s. 227)
Şâfiî hazretlerine göre pislik ancak yıkamakla temizlenebilir. Temizlik mevzuunda titiz davranmak gerek. Bilhassa suyun bol olduğu yerlerde, pis yerlerden geçenler üstlerine bulaşan pislikle karışık çamurları yıkamalıdır.
*
Abdil Eşhel oğullarından bir kadından: Rasûlullah sallallahu aleyhi ve selleme:
Ey Allah’ın Resûlü mescide gelen yolumuzdan bir kısmı kokar pisliktir. Yağmur yağınca (elbisemize bulaşır) nasıl yapalım, dedim. Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem:
“O pis yerden sonra yolun temiz kısmı yok mu?” dedi. Ben de:
“Evet var,” dedim. Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem:
“- Pis yerde bulaşan, temiz yerle temizlenir,” buyurdu. (Ebû Dâvûd, Taharet, 140/384)
Kaynak: İbrahim Koçaşlı, Sünen-i Ebî Davud ve Tercemesi, Erkam Yayınları
YORUMLAR