Nahl Suresi 75. Ayet Meali, Arapça Yazılışı, Anlamı ve Tefsiri
Nahl Suresi 75. ayeti ne anlatıyor? Nahl Suresi 75. ayetinin meali, Arapçası, anlamı ve tefsiri...
Nahl Suresi 75. Ayetinin Arapçası:
ضَرَبَ اللّٰهُ مَثَلًا عَبْدًا مَمْلُوكًا لَا يَقْدِرُ عَلٰى شَيْءٍ وَمَنْ رَزَقْنَاهُ مِنَّا رِزْقًا حَسَنًا فَهُوَ يُنْفِقُ مِنْهُ سِرًّا وَجَهْرًاۜ هَلْ يَسْتَوُ۫نَۜ اَلْحَمْدُ لِلّٰهِۜ بَلْ اَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ
Nahl Suresi 75. Ayetinin Meali (Anlamı):
Allah şöyle bir örnek veriyor: Bir yanda, bir şahsın kölesi olup kendine ait hiçbir yetkisi ve herhangi bir şey üzerinde tasarruf hakkı bulunmayan âciz bir adam; diğer yanda ise tarafımızdan kendisine güzel ve bol bir rızık verdiğimiz ve bu güzel rızıktan gizlice ve açıkça harcayan hür bir adam! Hiç bunlar birbirine eşit olabilir mi? Bütün hamdler Allah’a mahsustur, fakat onların çoğu bilmez.
Nahl Suresi 75. Ayetinin Tefsiri:
Âyetin
çizdiği tabloya göre sahnede iki adam bulunmaktadır. Birisi başkasının malı
olmuş, kendiliğinden hiç bir şey yapmağa gücü yetmeyen, hiç malı mülkü olmayan
aciz ve zavallı bir köledir. Diğeri malı mülkü bulunan, bu malından
gizli-âşikâr, gece-gündüz çokça infak eden zengin, cömert ve hür bir insandır.
Âyet-i kerîmede resmedilen bu iki insan şahsiyetiyle kimlerin temsil edildiği
hakkında iki farklı izah yapılabilir:
Birincisi;
Allah’tan başkasına tapanlar, başkasının malı olan köle gibi hürriyetini verip
bir yaratığa kul olmuş köle gibidir. Allah’tan başka ilâh tanımayan, Allah’ın
birliğine inanan müslümanlar da hürriyeti elinde olan insan gibidir. Gerçek
hürriyet, her türlü putun esaretinden kurtulup tam anlamıyla Allah’a kul
olmaktır. Allah’ı inkâr, O’na ortak koşma, bâtıl dinler hep birer esaret
bağıdır. Buna karşılık hak din ve Allah’ın birliğine inanmak, insan için bir
hürriyet ve servettir. (Elmalılı, Hak Dini, V, 3111)
İkincisi;
köle olan putları, hür olan ise hiçbir şey O’nun benzeri olmamakla beraber,
Allah’ı temsil etmektedir. Yaratılış, şekil ve insan olmaları açısından denk
olmalarına rağmen, nasıl bu iki kimseyi denk saymak mümkün değilse, her türlü
rızkı verip lütufta bulunmaya kâdir olan Allah ile, hiçbir şeyi bulunmayıp
kesinlikle hiçbir şey yapamayacak durumda olan putları eşit saymak nasıl uygun
olabilir? Bu ayetin öncesi ve sonrası Allah’ın birliğini ispat ve müşriklerin
şirk düşüncelerini reddetme konusunu işlediğinden temsile bu mânanın verilmesi
daha uygundur. (Fahreddin er-Râzî, Mefâtîhu’l-gayb, XX, 83)
Müşrikler
köle ile efendinin ne olduğunu çok iyi biliyorlardı. Çünkü böyle bir hayatın
içinde yaşıyorlardı. Onlar hiçbir hususta gücü yetmeyen aciz bir köleyle mülk
sahibi ve istediğini yapan efendiyi bir tutmazlardı. O halde köleyle efendiyi
bir tutmazken bütün insanların efendisi, hâkimi ve yaratıcısıyla O’nun
yaratıklarından herhangi birini denk tutmak mümkün olabilir mi? Zira bütün
yaratıkları, Allah’ın kulu olmaktan öte başka bir özelliğe sahip değildir.
Konuyla
ilgili diğer bir örnek de şöyledir:
Nahl Suresi tefsiri için tıklayınız...
Kaynak: Ömer Çelik Tefsiri
Nahl Suresi 75. ayetinin meal karşılaştırması ve diğer ayetler için tıklayınız...
YORUMLAR