Zekât Verilecek Kimseler

Zekat Hesaplama

Zekât kimlere verilir? Zekât öncelikli olarak kimlere verilir? Fakirlere zekât verirken şu sırayı gözetmek daha faziletlidir...

Zekât verilecek kimse ve yerlerle ilgili olarak Kur’an-ı Kerim’de şöyle buyruluyor:

“Zekâtlar, Allah’tan bir farz olarak ancak yoksullara, düşkünlere, (zekât toplayan) memurlara, gönülleri (İslam’a) ısındırılacak olanlara, (esirlik ve kölelikten kurtulmak isteyen) esir ve kölelere, (borcuna karşılık malı olmayan) borçlulara, Allah yolunda olanlara, (harçlıksız kalmış) yolcuya mahsustur. Allah, Alîm ve Hakîm’dir.” (9/Tevbe, 60.)

ZEKÂT VERİLECEK KİMSELER

Buna göre zekât verilecek kimseler şunlardır:

  1. Fakirler: Nisap miktarından az bir malı olan, dinen zengin sayılmayan kimselerdir.
  2. Miskinler: Hiçbir şeyi olmayan kimselerdir. Bunlar fakirlerden daha düşkün durumda olanlardır.
  3. Borçlular: Borcundan fazla nisap miktarı malı bulunmayan ve borcunu ödeyemeyecek durumda olan kimselerdir.
  4. Yolcular: Memleketlerinde malı olduğu hâlde, memleketinden uzak düşüp yolda parasız kalan, elinde bir şey bulunmayan kimselerdir. Bunlara, memleketlerine gidebilecek kadar zekât verilebilir. Memleketine gidecek kadar parası varsa bu gibilere zekât verilmez.
  5. Allah Yolunda Olanlar: Bunlar, mali imkânsızlığı sebebiyle savaşa katılamayanlar veya hac için yola çıkıp parasız kalanlar ile işini gücünü bırakıp kendisini ilme veren kimselerdir.

Kendilerine zekât verilebilen kimselerin her birine ayrı ayrı zekât verilebileceği gibi, yalnız birine de verilebilir.

ZEKÂT ÖNCELİKLİ OLARAK KİMLERE VERİLİR?

Fakirlere zekât verirken şu sırayı gözetmek daha faziletlidir:

  1. Önce fakir olan kardeşler,
  2. Kardeş çocukları,
  3. Amca, hala, dayı ve teyzeler,
  4. Bunların çocukları,
  5. Diğer mahremler,
  6. Komşular,
  7. Meslektaşlar,
  8. Zekât verecek kişinin bulunduğu köy ve şehir halkı.

Bir kimse, kendi yakınları muhtaç durumda iken onları bırakıp başkalarına zekât verse, zekât borcunu ödemiş olmakla beraber sevabına nail olamaz.

Zekât, malın bulunduğu yerdeki fakirlere verilir, bir başka yere nakledilmesi mekruhtur. Ancak başka yerdeki yakınları ve ihtiyaç sahipleri varsa, nakledilmesi caiz olur. Zekât parasını günah yolunda harcayacak veya israf edecek olan kimselere vermek doğru değildir.

Kaynak: İslam İlmihali, Diyanet