Süleymaniye Camii'nin Eşsiz Akustiği

Osmanlı Tarihi

Namı dünyaya yayılan Mimar Sinan'ın en önemli eserlerinden biri olan Süleymaniye Camii'nin muhteşem akustiğinin benzeri, bugünkü teknolojiyle dahi yapılamıyor. 

Şâirin:

Seni oya oya işlemek için

–Çizgileri, noktaları tartarak–

Yıllarca çalışmış yüzlerce kişi,

Göz nûruna îman gücü katarak.

dediği muhteşem Sü­ley­mâ­ni­ye Camii, hem hendese, hem de mânâ derinliği bakımından bir eşsizlik arz etmektedir:

Koca Sinan, kubbenin içine ve köşelere ağzı iç tarafa dönük bir şekilde 50 cm. boyunda 64 küp yerleştirmiş ve bu sâyede hassas bir akustik meydana getirmiştir.

Ayrıca iç ve dış kubbeler arasında iki-üç metreyi bulan boşluklar da, yaz ve kış aylarında hava sıcaklığını belli bir seviyede tutması yanında mükemmel bir akustik sağlamaktadır.

Mîmarbaşı’nın bu akustiği sağlarken câmide nargile höpürdeterek çıkan su sesiyle bir kısım yerleri bozup tekrar yaptırmak derecesinde gösterdiği titizlik ve îtinâ meş­hurdur.

Öyle ki bir hayli devam eden bu çalışma, bâzıları tarafından yanlış anlaşılmış ve Kânûnî’ye şikâyet dahî edilmiştir. Fakat bu şikâyetler, ulu bir mâbed için ihlâs ve fedâkârlıkla gayret eden Sinan’a hiçbir sû­ret­te mânî olamamıştır. Aksine ortaya çıkan netice, herkesi onun hayranı eylemiştir.

Şâir, bu üstün muvaffakıyete son derece hayret ederek şöyle der:

«Bu ne hikmet!» derken kendi kendime,

«Bu ne hikmet!» dedi ses oyunları…

Ululuk, incelik, mânâ, renk, oyun…

Nasıl birleştirmiş Sinan bunları?

Kaynak: Osman Nuri Topbaş / Osmanlı, Erkam Yayınları