Birtakım Âlet ve Cisimlerden Yararlanarak Yapılan Sihir Türü Var mıdır?

Tasavvuf

Göz bağlayıcılığı ve el çabukluğu ile yapılan sihir nasıl bir şeydir? Birtakım âlet ve cisimlerden yararlanarak yapılan sihir türü var mıdır?

El çabukluğu ve göz bağlayıcılık; hokkabazlık da denilen, duyuları aldatma tarzında bir sihir ve büyü türüdür. İnsanı algı yanılmasına götürür. Gündelik hayâtta da bu tür algı yanılmaları vardır. Nitekim vapur ve trende giderken bâzen vâsıtayı sâbit, yeri hareket hâlinde sanırız. Gözbağcılığın gizli birtakım etkileri olabilir. Nitekim A’râf sûresinde: “İnsanların gözlerini büyülediler[1] âyeti buna işârettir.

San’at, resim, mûsikî hileleri ve birtakım âletlerden istifâde ile yapılan sihir türü vardır. Eskiden cisim ve ilâçların, kimyasal maddelerin kimyevî özelliklerinden yapılan sihir türleri de vardı. Nitekim Firavun’un sihirbazları iplerini ve değneklerini civa ile doldurmuştu. Isı verilip ya da güneşle civa ısınınca değnek ve ipler oynamaya başladı. Halk da bunu hareket eden yılan sandı.

Eskilerin simyâ dedikleri ilmin etkileriyle bakırı ve taşı altına çeviren simyevî maddelerin varlığından bahsedilir. Uyuşturucunun da büyüleyici bir etkisi vardır.

Bugün psikolojik harbde kullanılan beyin yıkama usûlleri de bir tür sihirdir. Şarlatanlıkla muhâtabı kendine çekerek psikolojik etkilemeyle, ta’lik-ı kalb/kalbi ve duyguları etkileme de büyüleyici uygulamalardır. İsm-i a’zamı bilme iddiâsı, cin çağırma, paradan, kudretten bahsederek güçle etkileme, telkin yoluyla işleri yürütme, dolandırıcı sihirbazlık, satıcıların etkileme tarzıyla yaptıkları reklam zulmü ya da karşı propaganda hep büyü ve afsun türü uygulamalardır.

Aynı şekilde nemmâm/lâf taşıyıcılık, gammâzlık, kaş göz işâreti ile etkileme, el altından yürütülen tezvirat, bozgunculuk, vâsıtalı ve vâsıtasız her türlü tahrik sihirdir.

Bugünün çağdaş sihri ise televizyon ve internettir. Nitekim onların görüntülerini yansıtan ekrana böyle bir etki meydana getirdiğinden olmalıdır ki “magic box/sihirli kutu” adı verilir. Ayrıca televizyon reklamlarındaki görüntülerin tüketiciler üzerinde büyüleyici bir tesîr meydana getirdiği bilinmektedir.

[1].       el-A’râf, 7/116.

Kaynak: Prof. Dr. Hasan Kamil Yılmaz, 300 Soruda Tasavvufi Hayat, Erkam Yayınları