“Bana Dünyânızdan Üç Şey Sevdirildi: Kadınlar, Güzel Koku ve Gözümün Nûru Namaz” Hadîsinin Tasavvufi Yorumu

Tasavvuf

Allah Rasûlü (s.a.)’nün: “Bana dünyânızdan üç şey sevdirildi: Kadınlar, güzel koku ve gözümün nûru namaz” hadîsinin tasavvufî muhîtlerce yorumu ile ilgili bilgi verir misiniz?

Bu konuda en dikkat çekici yorum İbn Arabî hazretlerine âiddir. O bu konuda şunları söyler: Hadîste Hz. Peygamber (s.a.)’in kendisine sevdirilenlerden ilk olarak kadınları zikretmesi, kadının erkeğin bir parçası olmasıyla alâkalıdır. İnsan, Hakk’ın zuhûrunun bir parçası olduğu gibi, kadın da erkeğin zuhûrunun parçası olduğundan bu sevgi küllün cüz’e iştiyâkıdır. Kadın erkeğin sûreti üzere zâhir olduğundan erkek kadına özlem duyar. Erkeğin kadına olan sevgi ve özlemi bir şeyin kendine sevgisi gibidir. Allah âdetâ erkekte kadının kendisinden çıkartıldığı boşluğu kadına arzu ile doldurmuştur.[1]

Kadın hakîkat îtibâriyle erkeğin aynı; sûret îtibâriyle ise cüz’ü/parçasıdır. Küllün cüz’e muhabbeti; parçanın bütüne muhabbetinden fazladır. Kadının erkeğe sevgisi bir şeyin kendi yurduna düşkünlüğü gibidir. Çünkü erkek yaratılışı îtibâriyle kadının yurdu mesâbesindedir. Bu îzâha göre erkeğe kadın sevdirildi. Allah da kendi sûreti üzere yarattığı Hz. Âdem’e muhabbet gösterdi ve nûrdan yarattığı meleklere ona secde etmelerini emretti.

Mevlânâ Mesnevî’sinde Hz. Peygamber (s.a.)’den naklen “akıllıların kadınlara mağlub olduğunu, câhillerin ise gâlip gelmeye çalıştığını” söyleyerek der ki: Akıl ve gönül sâhipleri üzerinde kadınlar gâliptir. Câhil kişiler ise kadına gâlip olurlar. Câhiller pek sert ve pek kaba kişilerdir. Çünkü câhil ve kaba erkeklerde incelik, lütuf ve sevgi azdır. Onların yaratılışlarında hayvanlık sıfatı üstündür. Sevgi, incelik ve acımak insanlık huyudur. Öfke ve şehvet ise hayvanlık sıfatıdır.[2]

Dipnotlar:

[1].       Fütûhât, trc: Ekrem Demirli, VII, 236.

[2].       Mesnevî, I, b. 2433-2436.

Kaynak: Prof. Dr. Hasan Kamil Yılmaz, 300 Soruda Tasavvufi Hayat, Erkam Yayınları