İnsanlığın Dününü ve Bugününü Aydınlatacak Kültür

KUR’ÂNIMIZ

En muazzam ve en muhteşem kültür, Kur’ân kültürüdür. İnsanlığın dününü ve bugününü aydınlattığı gibi, yarınlarında da ona rehberlik edecek yegâne dünya görüşü, İslâm’a aittir.

Peki Kur'an kültürü nedir? Neleri kapsar?

KUR’ÂN KÜLTÜRÜ

  1. Ahkâm ilmi:

  • Akāide dair esasları, sahih inanç umdelerini tâlim eder.
  • İbâdet ahkâmını bildirir.
  • Ahlâk kāidelerini vaz‘ eder.
  • Cenâb-ı Hak’tan uzaklaştıran kötü vasıfları yani zâhirî ve bâtınî haramları beyan eder.
  • Toplumu düzeltmeye yarayan hükümleri yani zâhirî ve bâtınî farzları tâdâd eder.
  • İktisâdî ve mâlî düzenlemeleri hukukun umumî prensiplerini vaz‘ eder.
  • Aileye ait hükümleri inşâ eder.
  • Harp hukukunu îlân eder.
  • Harp esirlerine dair hukuku tayin eder.
  • Aklı, vahyin muhtevâsında teslîmiyet ile huzura erdirir ve gönlü terakkî ettirir.

  1. Cedel ilmi:

Tevhid akîdesine uymayan iddialara cevaplar verir. Bâtıl ve muharrefin çürüklüğünü ortaya koyar.

  1. Kâinat âyetleri:

Allâh’ın nimetlerini telkin ederek tefekkür ettirir. Enfüs ve âfakta, iç ve dış âlemimizde Allâh’ın sanatını temâşâ ettirerek, sanattan Sanatkâr’a, sebepten Müsebbib’e, eserden Müessir’e ulaştırır.

  1. Kıssadan hisseler:

Allâh’ın insanlık tarihine müdahalelerini, peygamber kıssalarını, ehl-i kitaptan ibretlik sahneleri ve Sodom-Gomore ve benzeri kavimlerin başına gelen felâketleri insanlığın ders alması için îzâh eder, anlatır.

Bizim için üsve-i hasene olan Efendimiz’in hayatının yani Siyer-i Nebî’nin de en büyük kaynağı yine Kur’ân-ı Kerim’dir.

  1. Ölüm ve sonrası:

    Ölüm ve sonrasındaki safhaları bildirir. Esas olan ebediyet hayatına hazırlar. O âhiretin zor gününde korku ve hüzünden âzâde olabilmek için, Cenâb-ı Hakk’a dost olmanın yollarını tâlim eder.

Bütün bu saydıklarımız «Kur’ân Kültürü»nü meydana getirmektedir. En muazzam ve en muhteşem kültür, Kur’ân kültürüdür. İnsanlığın dününü ve bugününü tenvîr ettiği gibi, yarınlarında da ona rehberlik edecek yegâne dünya görüşü, İslâm’a aittir.

Hayatın bütün muhtevâsında bu kültürün yegâne mürşidi, Peygamber -sallâllâhu aleyhi ve sellem- Efendimiz’dir.

Rasûlullah Efendimiz’den bu kültürü en güzel bir şekilde tahsil eden de ashâb-ı kiram ve «evliyâullah»tır.

İslâm bir ideoloji değildir. Lâkin bütün ideolojilerin üstünde; hakikî, mükemmel, fert ve topluma iki dünya saâdeti bahşeden bir dünya görüşüne sahiptir.

İslâm dünya görüşünün cihana hükmettiği; Hulefâ-i Râşidîn, Ömer bin Abdülaziz -rahmetullâhi aleyh- ve Osmanlı’nın ilk üç asrı gibi devirler, insanlık tarihinin yüz akı olmuştur.

Kaynak: Osman Nuri Topbaş, Yüzakı Dergisi, Yıl: 2017 Ay: Ekim Sayı: 152