Din Kardeşliği mi Soy Kardeşliği mi Önce Tercih Edilmelidir?

İHSAN

İslamʼın ırkçılığa bakışı nasıldır? İslamʼda nasıl bir kardeşlik anlayışı vardır? İman kardeşliği ve nesebî kardeşlik arasında nasıl bir fark vardır, hangisi önce tercih edilmelidir?

Bütün Müslümanlar kardeştir. Şeytanın, ateşten yaratıldığını, dolayısıyla topraktan yaratılmış olan Âdem aleyhisselam’dan üstün olduğunu iddiâ etmesiyle başlayan ırkçılık ise İslâmʼda kesin olarak yasaktır. Vedâ Hutbesi, bunun şâheser bir vesîkasıdır.

Dînî duyguların zayıflayıp cehâletin ortalığı kapladığı zamanlarda ise maalesef ırk asabiyeti, din asabiyetinin önüne geçebiliyor. Irkçılığın yegâne freni, İslâm’dır. İslâm, bütün mü’minleri -ırk ayrımı gözetmeksizin- kardeş îlân etmiştir. Esas kardeşlik de îman kardeşliğidir, gönül kardeşliğidir. Bu kardeşlik yoksa, biyolojik kardeşliğin de bir faydası yoktur.

Nitekim Hazret-i Âdem aleyhisselam’in iki oğlu Hâbil ile Kābil de biyolojik bakımdan kardeş idiler. Fakat kalp dünyaları çok farklıydı. Kābil, nefsânî ihtiraslar ve kıskançlığa kapılarak kâtil oldu. Hâbil ise haksız yere bir cana kıymaktansa mazlûmen maktul olmayı tercih eden bir fazîlet kahramanı oldu.

Âyet-i kerîmede buyrulur:

“Hep birlikte Allâh’ın ipine (İslâm’a) sımsıkı yapışın; parçalanmayın. Allâh’ın size olan nîmetini hatırlayın: Hani siz birbirinize düşman kişiler idiniz de O, gönüllerinizi birleştirmişti ve O’nun nîmeti sâyesinde kardeşler olmuştunuz...” (Âl-i İmrân, 103)

Kaynak: Osman Nuri Topbaş, Müslümanın Gönül Dünyası, Erkam Yayınları