Sıkılmış Yumruklara Dua Edebilir Misiniz?

Bize kastetmek üzere sıkılmış yumrukların, dostça tutacağımız eller hâline gelmesine samimiyetle duâ edebilir miyiz?

Ne zaman Yâsin Sûresi’ni okumak üzere Allah Kelâmı’nın huzuruna otursam, ikinci sayfasındaki “ashâb-ı karye” misâline1 gelince duygulanırım. “Ah, biz Müslümanlar! Yüreğimizi yoklamalıyız.” diye hayıflanırım. “Bu misallerden maksat, olup bitmiş hâdiseleri bize duyurmak olamaz. Bunlarla verilen mesajı doğru okumak lâzım” diye düşünürüm.

Ashâb-ı karye2 misali, dikkat çekici bir cümle ile başlıyor. Yüce Mevlâ buyuruyor ki; “(Habîbim!) onlara, şu şehir halkını anlat.” Elçilere karşı pervâsızca karşı durmaları sebebiyle acıklı bir akıbete maruz kalanların durumlarını ümmetine duyur... Öyleyse burada, sadece bil-fiil tebliğ ile görevli olanların değil, herkesin alacağı dersler olmalı.

“MÜNKİRLERİ UYANDIRMAK İÇİN”

Rûhû’l-Beyân’da “Bu âyetlerle Allah’ın dostlarına olan lütuflarına ve düşmanlarına olan kahrına işaret edildiği” belirtiliyor. Merhûm Ömer Nasûhî Bilmen ise “münkirleri uyandırmak için” bu misalin getirildiğini söylüyor. Evet, ama sadece onlara mı? Bir insan, nefsin arzuları söz konusu olunca, kendisine hakikati hatırlatanlara karşı “ashâb-ı karye” olup direniyorsa, bu misaller sadece münkirlere midir?

Burada şunu görüyoruz; bahsi geçen şehir halkı, kendilerine gönderilen iki elçinin merâmını anlamayı düşünmemişler, bilakis şiddetle karşı çıkarak onları tehdit etmişlerdir. Nitekim elçilerin üçüncü bir şahısla teyit edilmesi de onları intibaha sevk etmemiş ve başta söyledikleri tehdidi tatbik etmişlerdir. Buradan anlıyoruz ki; inkârcıların mazeret ve karşı çıkışları her zaman birbirine benzerlik arz eder. Çünkü bu misaldekiler de onlardan sonra gelenler de nasihatçilerin; “Bir olan Allah’a iman edin; ona ortak koşmayın. Yaratan ve yaşatan O’dur. Yaptıklarınızın hesabını vermek üzere bir gün mutlaka O’nun huzurunda toplanacaksınız.” şeklinde özetlenebilecek öğütlerini hiç bir zaman düşünüp değerlendirmemişlerdir. Bilakis elçileri yalancılık ve uğursuzlukla itham ederek tehditle yıldırmaya çalışmışlardır.

“SİZE NASİHAT EDİLİYORSA BU UĞURSUZLUK MUDUR?”

Merhûm Ömer Nasûhi Bilmen inkârcıların bu yersiz çıkışlarını değerlendirirken Âlûsî’den naklederek şöyle bir açıklama getiriyor: “Hakk’a davet edenlerin kendilerine uğursuzluk getirdiğini söylemek, câhillerin her zaman âdeti olagelmiştir. Çünkü onlar, arzularına uyan her şeyi -o, bütün şerleri üzerinde toplamış olsa bile- uğurlu sayarlar. Arzularına uymayanları da -o şey, bütün hayırları üzerine toplasa da- uğursuz sayarlar.”

Hâlbuki elçiler, söylediklerinin doğruluğuna Allah’ı şahit tutarak “Bizim vazifemiz, açık bir şekilde Allah’ın emirlerini size tebliğ etmekten başka bir şey değil.” demişler ve kendilerine yöneltilen ithamlara cevap vermek üzere; “Size nasihat ediliyorsa bu uğursuzluk mudur?” sorusuyla onları intibaha davet etmişlerdir.

Bu olanları işiterek, şehrin öbür ucundan gelen îmanlı adam ise “(tebliğ mukabilinde) sizden herhangi bir ücret istemeyen bu kimselere tabi olun.” diyerek öfkeli kalabalığı ikaz etmiştir. Demek ki samimiyet ve sadakatin ölçüsü, hasbîliktir. Bu hep böyle olmuştur ve kıyamete kadar da böyle olacaktır. Nitekim Şuârâ sûresinde tevhid mücadeleleri anlatılan peygamberler, tebliğ mukabilinde hiçbir ücret istemediklerini özellikle beyân etmişlerdir.3

Sevgili Peygamberimiz de davasından vazgeçmesine karşılık kendisine makam, mevki ve servet teklif eden müşriklere, “Bir elime güneşi, öbür elime ayı verseniz, yine de vazgeçmem.”4 demiştir.

Bundan sonraki âyetlerde, şehir halkının elçileri teyit eden îmanlı adamı linç ederek öldürdüklerini görüyoruz. O ipeksi yüreğin son nefesinde söylediği kuşatıcı sözleri buluyoruz. Gerçekten, şehrin öbür ucundan koşup gelen îmanlı adamın tespit ve temennîleri önemlidir. O ilk önce, öfkeyle savrulan kalabalığa altın değerinde bir ölçü veriyor. Diyor ki; “Bakın, bunlar sizden hiçbir şey istemiyorlar. Dostça elinizden tutmak üzere gelmişler. Sizi bir olan Allah’a inanmaya çağırıyorlar. Bunların söylediklerini ciddiye alın.” diye dil döküp yalvarıyor. Yine o îmanlı adam ki, canına kastetmek üzere uzanan ellerin sahiplerine duâ ediyor. “Keşke kavmim benim şu hâlimi bilselerdi. Rabbimin beni bağışladığını ve ikramlarla karşıladığını bilselerdi.” diye iç geçiriyor. Onların gözlerinden öfke fışkırıyor, bunun kalbinde merhamet çağlıyor; “Keşke bilselerdi, keşke bilselerdi...” diyerek can veriyor.

İMANLI ADAM

Öyle inanıyoruz ki, ashâb-ı karye kıssası bize o îmanlı adamın ufkunu işaret ediyor. “Onlarla en güzel sûrette mücâdele edin”5 diyen âyetler bizden yine bunu istiyor. Tâif’te kendisini taşlatanların nesline duâ eden6 Resûlullah bunu öğretiyor. Bu günkü soru şu olmalı; bize kastetmek üzere sıkılmış yumrukların, dostça tutacağımız eller hâline gelmesine samimiyetle duâ edebilir miyiz?

Dipnotlar: 1)  Bkz; Yâsin Sûresi, 13-26. âyetler. 2) Bazı kaynaklarda bu şehrin neresi olduğu, halkının kimler olduğu ve elçiler hakkında muhtelif rivayetlere yer verilmiştir. Bkz; Rûhu’l-Beyân Tefsîri, İsmail Hakkı Bursevî, Erkam Yayınları, c. 16, s. 288-289; DİB. Ansiklopedisi, Ashâbü’l-Karye mad. Abdullah Aydemir, c. 3, s. 468-469. 3) Bkz; Şuarâ Sûresi, 26/109, 127, 145, 164, 180. 4) Taberî, 2/218-220; İbn-i Kesîr, Sîretü’n-Nebeviyye, 1/474. 5) Ankebût Sûresi, 29/26. 6) Buhârî, Bed’ül-Halk, 7.

Kaynak: Cafer Durmuş, Altınoluk Dergisi, Sayı: 384

 

İslam ve İhsan

PAYLAŞ:                

YORUMLAR

İlk yorumu yapan siz olun!

Yorum Ekle

İslam ve İhsan

İslam, Hz. Adem’den Peygamber Efendimize (s.a.v) gönderilen tüm dinlerin ortak adıdır. Bu gerçeği ifâde için Kur’ân-ı Kerîm’de: “Allâh katında dîn İslâm’dır …” (Âl-i İmrân, 19) buyurulmaktadır. Bu hakîkat, bir başka âyet-i kerîmede şöyle buyurulur: “Kim İslâm’dan başka bir dîn ararsa bilsin ki, ondan (böyle bir dîn) aslâ kabul edilmeyecek ve o âhırette de zarar edenlerden olacaktır.” (Âl-i İmrân, 85)

...

Peygamber Efendimiz (s.a.v) Cibril hadisinde “İslam Nedir?” sorusuna “–İslâm, Allah’tan başka ilâh olmadığına ve Muhammed’in Allah’ın Rasûlü olduğuna şehâdet etmen, namazı dosdoğru kılman, zekâtı vermen, Ramazan orucunu tutman, yoluna güç yetirip imkân bulduğun zaman Kâ’be’yi ziyâret (hac) etmendir” buyurdular.

“İman Nedir?” sorusuna “–Allah’a, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine, âhiret gününe inanmandır. Yine kadere, hayrına ve şerrine îmân etmendir” buyurdular.

İhsan Nedir? Rasûlullah Efendimiz (s.a.v): “–İhsân, Allah’a, onu görüyormuşsun gibi kulluk etmendir. Sen onu görmüyorsan da O seni mutlaka görüyor” buyurdular. (Müslim, Îmân 1, 5. Buhârî, Îmân 37; Tirmizi Îmân 4; Ebû Dâvûd, Sünnet 16)

Kuran-ı Kerim, Peygamber Efendimize (s.a.v) gönderilen ilahi kitapların sonuncusudur. İlahi emirleri barındıran Kuran ve beraberinde Efendimizin (s.a.v) sünneti tüm Müslümanlar için yol gösterici rehberdir.

Tüm insanlığa rahmet olarak gönderilen örnek şahsiyet Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed Mustafa (s.a.v) 23 senelik nebevi hayatında bizlere Kuran ve Sünneti miras olarak bırakmıştır. Nitekim hadis-i şerifte buyrulur: “Size iki şey bırakıyorum, onlara sımsıkı sarıldığınız sürece yolunuzu asla şaşırmazsınız. Bunlar; Allah’ın kitabı ve Peygamberinin sünnetidir.” (Muvatta’, Kader, 3.)

Tasavvuf; Cenâb-ı Hakkʼı kalben tanıyabilme sanatıdır. Tasavvuf; “îmân”ı “ihsân” gibi muhteşem ve muazzam bir ufka taşımanın diğer adıdır. Tasavvuf’i yola girmekten gaye istikamet üzere yaşayabilmektir. İstikâmet ise, Kitap ve Sünnet’e sımsıkı sarılmak, ilâhî ve nebevî tâlimatları kalbî derinlikle idrâk edip onları hayatın her safhasında vecd içinde yaşayabilmektir.

Dua, Allah Teâlâ ile irtibatta bulunmak; O’na gönülden yönelmek, meramını vâsıta kullanmadan arz etmek demektir. Hadisi şerifte "Bir şey istediğin vakit Allah'tan iste! Yardım dilediğin vakit Allah'tan dile!" buyrulmuştur. (Ahmed b. Hanbel, Müsned, 1/307)

Zikir, bütün tasavvufi terbiye yollarında nebevi bir üsul ve emanet olarak devam edegelmiştir. “…Bilesiniz ki kalpler ancak Allâh’ı zikretmekle huzur bulur.” (er-Ra‘d, 28) Zikir, açık veya gizli şekillerde, belirli adetlerde, farklı tertiplerde yapılan önemli bir esastır. Zikir, hatırlamaktır. Allah'ı hatırlamak farklı şekillerde olabilir. Kur'an okumak, dua etmek, istiğfar etmek, tefekkür etmek, "elhamdülillah" demek, şükretmek zikirdir.

İlim ve hâl kelimelerinden oluşmuş bir isim tamlaması olan ilmihal (ilm-i hâl) sözlükte "durum bilgisi" demektir. Bütün müslümanların dinî bilgi ve uygulama bakımından ihtiyaç duyduğu, bir bakıma müslüman olmanın ve müslümanlığın icaplarını yerine getirmenin ön şartı durumundaki fıkhi temel bilgiler ilmihal diye anılmıştır.

İslam ve İhsan web sitesinde İslam, İman, İbadet, Kuranımız, Peygamberimiz, Tasavvuf, Dualar ve Zikirler, İlmihal, Fıkıh, Hadis ve vb. konularda  güvenilir kaynaklardan bilgiye ulaşabilirsiniz.