KUR’ÂN-I KERİM’DEKİ DURAKLAR

7

Kur’an-ı Kerim’i okurken nerede durulup nerede geçilmesi gerektiğini bize gösteren duraklar mevcuttur. Bunlara “vakıf” denir. Vakıf; Kur’ân’ı Kerim okurken herhangi bir kelime sonunda durup nefes almak, sonra okumaya devam etmektir. Vakıf işaretleri ise Kur’ân ayetlerinin sonunda veya ortasındaki kelimeler üzerine konulan durak işaretleridir. Vakıf işaretine “secâvend” de denilir. Bu işaretlerin her birinin ifade ettiği bir anlam vardır. Şimdi kısaca bu işaretleri ve ne anlama geldiklerini açıklayalım…

Secaved Nedir: Secâvendler, Türkçedeki noktalama işaretlerine benzer. Okunan yerin manâsı göz önüne alınarak konulmuşlardır. Bu işaretleri ilk defa Muhammed b. Tayfur es-Secâvendi (öl: 560/1165) koymuştur ki, daha sonra konulan bazı işaretlerle birlikte hepsine birden, onun ismine izafeten “Secâvend” denilmiştir. İşte Kur’an-ı Kerimde bu duraklara (vakıf işaretine) “secâvend” denilir.

Kurân’daki Duraklar Video (Hayi Ünal)

Kurân’daki Vakıflar ve Vakıf İşaretleri Video (Fatih Çollak)

KUR’ÂN’I KERİM’DEKİ VAKIF VE VAKIF İŞARETLERİ

Mim (م) Lâzım Vakf: Durmak gerekir. Durulmadığında anlam bozulabilir.

Tı (ط) Mutlak Vakf: Durmak için şartlar uygundur. Mana yönünden birbirinden bağımsız olan yerlerde bulunur.

Cim (ج) Caiz Vakf: Durulabilir veya geçilebilir. Durulması daha uygundur.

Ze (ز) Mücevvez Vakf: Durulabilir veya geçilebilir. Geçilmesi daha uygundur.

Sad (ص) Murahhas Vakf: Nefes yetmezse durulabilir. Normalde geçmek daha uygundur.

Lâ (ﻻ) Lâ Vakfi: Mana yönünden birbirine bağlı olan yerlerde bulunur. Durmak uygun değildir. Durulduğunda geriden alınarak devam edilir. Ayet sonunda ise geriden alıp devam etmeye gerek yoktur.

Gıf (قف ): Ayetin anlamının açık olmasına katkı sağlayacağı için durmak uygundur.

Kaf (ق): Durulabilir veya geçilebilir. Geçmek daha uygundur.

Ayın (ع): Ayetlerin sonlarında bulunur. Bir konunun bittiğini ve diğerinin başladığını ifade eder. Namazda okurken Ayın işretinin olduğu yerde rükua gitmek daha uygundur.

Kef (ك): Kendisinden önceki durak işaretiyle aynı hükmü taşır.

Muâneka Vakfi: Birbirine yakın yerlerde iki ayrı yere konulan üçer noktadan ibarettir. Birincisinde durulursa İkincisinde durulmaz. İkincisinde durulursa birincisinde durulmaz.

KURAN’DAKİ İŞARETLERİN TABLOSU

Vakf-ı lazım Durulması gerekir,  geçilmesi uygun değildir.
Vakf-ı mutlak Durulması evlâdır, geçilmesi caizdir.
Vakf-ı caiz Durulması evlâdır, geçilmesi caizdir.
Vakf-ı ruhsat Geçilmesi evlâdır, durulması caizdir.
Vakf-mucevvez Geçilmesi evlâdır, durulması caizdir.
Durulmaz Durulması müsait değildir. Durulursa geriden ve uygun bir yerden alınarak geçilir.
Vasl (geç) Durulabilir de, geçilebilir de.
ﻗﻒ Vakf(dur) Durulması evlâdır, geçilmesi caizdir.
Rükû Yeni kıssa başıdır. Duruması ve namazda ise rükû yapılabilir.
ﺴَﻜﺘﻪ Sekte Nefes almadan dur ve oku demektir. Kuran’da 4 yerde vardır.
ﻗﺼﺮ Kasr Uzatmadan kısa oku demektir.
ﻤﺪ Med Kısaltmadan uzun oku demektir.
څ   څ Bağlantılı durak Birbirine yakin iki yerde bulunur. Birinde durulunca ötekinde geçilir.

Kaynak: Fatih Çollak & İslamveihsan

Bu konuda detaylı bilgi için İlamtv’deki derslerimize bakabilirsiniz. Tıklayınız…

Paylaş.

7 yorum

    • Eğer kelimenin sonunda uzatma alameti(he zamiri hariç) var ise uzatılarak durulur. bir de yuvarlak ta hariç tenvinli kelimelerde durulurken uzatılarak durulur. bunların yanında bir kaç istisna özel kurallı kelimelerde uzatılarak durulur. yoksa bir çok örnekte sukün üzere kelime cezimlenerek durulur.

  1. Selamun Aleykum
    benim bir sorum olacak. Namazda sure okur iken mesela Bismillah Elhamdulillahi rabbil alemin durduk nefes aldik Errahmanirrahim diye devam ettik olmasi gereken bu. Ya da geçiş yapacaksak Elhamdulillahi rabbil aleminerrahmanirrahim dememiz lazim. sorum su
    Elhamdulillahi rabbil alemin den sonra nefes almadan bir elif miktari durup sekte gibi sonra errahmanirrahim diye devam etsek ne olur sahih olur mu

Yorumlar